Marcin Towarnicki

Które firmy nie zwiększa zysku dzięki pozycjonowaniu swojej strony www?

Autor
Marcin Towarnicki
Marcin Towarnicki

Robię strony www, e-sklepy
i reklamy w internecie.

Czy pozycjonowanie to dobra forma marketingu dla każdej firmy?

Można byłoby pomyśleć, że będę zachęcał każdego przedsiębiorcę by inwestował w pozycjonowanie swojej strony internetowej (o ile ją posiada 😉 ) w wyszukiwarkach, bo przecież oferuję takie usługi i dzięki nim zarabiam. Zawsze zależy mi, by działania marketingowe, w tym pozycjonowanie stron przynosiły zysk i się po prostu opłacały. Czy pozycjonowanie strony będzie odpowiednie dla każdego biznesu? Zapraszam do lektury.

Spis treści

Firmy, które na pewno skorzystają na pozycjonowaniu

SEO – czyli pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach to jedna z wielu metod marketingu internetowego. Zdecydowana większość firm powinna korzystać z różnych form reklamy, używać wielu kanałów marketingowych. Dywersyfikując działania marketingowe możemy dotrzeć do większej grupy odbiorców.

Wracając do pozycjonowania, ta forma reklamy zawsze sprawdzi się w biznesach, które są łatwo skalowalne. Kiedy możemy szybko zwiększyć moce produkcyjne, moce przerobowe i produkować więcej, sprzedawać więcej, to jest to sytuacja, w której możemy znacznie skorzystać na wypozycjonowaniu swojej strony na wysokie pozycje w wyszukiwarce. Jeżeli oferujemy modne, popularne produkty lub usługi, które są często wyszukiwane w internecie i możemy zapewnić ich wysoką podaż to powinniśmy wykorzystać pozycjonowanie do zwiększenia sprzedaży.

Przykłady takich firm to:

Zdecydowana większość firm potrzebuje SEO do zwiększenia zysków, jednak są wyjątki, w przypadku których płacenie za pozycjonowanie to „wyrzucanie pieniędzy w błoto”.

Dla kogo SEO to zbędny wydatek?

  1. Biznesy nieskalowalne
    Pierwsze firmy, które przychodzą mi do głowy, kiedy myślę o tym, kto nie zarobi więcej po wypozycjonowaniu się w wyszukiwarce, to biznesy, które nie mogą się skalować. Dla przykładu takimi przedsiębiorcami mogą być artyści – malarze, którzy tworzą kolejne dzieła niezbyt często, bo ich proces twórczy po prostu trwa długo. Innym przykładem są biznesy „dodatkowe”, kiedy pracujemy na etacie, a jakieś usługi wykonujemy „po godzinach”. Również gdy tworzymy jakieś personalizowane produkty, to nawet po wypozycjonowaniu się w wyszukiwarce na pierwsze miejsce, nie będziemy mogli obsłużyć wszystkich zleceń.
  2. Biznesy sezonowe
    Kolejnym przykładem mogą być biznesy sezonowe, w których „okienko” sprzedażowe trwa bardzo krótko. Jeśli sprzedajesz choinki (nie prowadzisz gospodarstwa ogrodniczego), a Twój sezon trwa jedynie 3 – 4 tygodnie to raczej nie myślisz o założeniu strony internetowej i jej pozycjonowaniu w wyszukiwarkach, ale myślisz o jak najlepszym punkcie pod obleganym przed świętami supermarketem.
  3. Branże, w których konkurencja w wyszukiwarce jest zaporowa, a firma ma ograniczone możliwości
    Wyobraź sobie firmę, która prowadzi bardzo kameralny wynajem miejsc noclegowych nad morzem. Może to być mały biznes – posiadacz jednego – dwóch apartamentów na wynajem, lub właściciel jednego domku letniskowego. Po pierwsze są to znów biznesy, w których ciężko zarabiać przez cały rok (poza sezonem), ale dodatkowo koszt wypozycjonowania strony internetowej w branży turystycznej będzie ogromny i nigdy się nie zwróci. Tutaj w zasadzie mamy połączenie dwóch powyższych przyczyn: nie możemy się łatwo skalować (kupować kolejnych apartamentów, stawiać kolejnych domków letniskowych) i mamy do czynienia z sezonowością. Biorąc pod uwagę powyższe, oraz fakt, że wyniki wyszukiwania widoczne po wpisaniu takich fraz jak: „apartamenty nad morzem„, „domki nad morzem” są opanowane przez „grube ryby”, możemy być pewni, że pozycjonowanie w tym przypadku nie zadziała. Taka firma powinna skorzystać z reklamy w agregatorach ofert wynajmu / noclegu i zapewne sprzeda wszystkie miejsca noclegowe w najwyższym sezonie bez problemu, a dodatkowo ponosząc stały i zaplanowany koszt.
bądź na bieżąco, otrzymuj solidną dawkę fachowej wiedzy
newsletter

Jakie biznesy powinny rozważyć pozycjonowanie, ale często tego nie robią?

Zauważyłem, że część branży „beauty” rezygnuje z takich kanałów marketingowych jak posiadanie własnej strony internetowej i pozycjonowanie w wyszukiwarce. Są co najmniej dwie przyczyny takiego stanu rzeczy.

Po pierwsze, kosmetyczki i fryzjerki bardzo często mają sporo klientów „z polecenia”. Jeśli oferują usługi na wysokim poziomie to wieść o ich zaletach szybko się rozchodzi „pocztą pantoflową”. Jednak warto jest się zabezpieczyć na gorsze czasy, które mogą być spowodowane chociażby słabą koniunkturą lub mocno zwiększoną konkurencją. Kiedy „idzie dobrze”, to czasami zapominamy, że mogą przyjść słabsze okresy, w których wygrywać będą biznesy silne pod względem marketingowym.

Po drugie, właścicielki takich biznesów są przyzwyczajone do tego, że wykorzystując darmowe narzędzia takie jak fanpage na Facebook czy profil na Instagram osiągają bardzo dobre efekty reklamowe. Jednak opieranie swojego biznesu tylko na jednym kanale marketingowym to dość niebezpieczne podejście.
Zasięgi organiczne publikowanych postów stale spadają. Regulaminy prowadzenia fanpage nie są stałe,  zasady mogą zmienić się w każdej chwili. Z dnia na dzień możemy stracić fanpage poprzez nieuczciwe działania konkurencji. Tracąc jedyny kanał marketingowy możemy wprowadzić firmę w duże kłopoty.
Oczywiście powinniśmy korzystać z możliwości jakie dają nam profile w mediach społecznościowych, ale jednocześnie musimy mieć świadomość, że należy docierać do odbiorców różnymi kanałami. Własna strona internetowa, z domeną, która będzie promowała naszą markę jest idealnym zabezpieczeniem. Kiedy fryzjerka czy kosmetyczka będzie już miała swoją stronę internetową, to nie powinna zapominać o jej pozycjonowaniu. Klientki szukają usług w wyszukiwarkach internetowych coraz częściej. Poszukując takich usług w mediach społecznościowych, np. na grupach na Facebook, często otrzymujemy wyniki kiepskiej jakości – wśród dziwnych dyskusji, lub z wszechobecnymi reklamami, dlatego szukamy ponownie w wyszukiwarce. Firmy usługowe z branży „beauty”, które jako jedne z pierwszych zainwestują w porządną i wypozycjonowaną stronę internetową zyskają najwięcej.

W tym miejscu zachęcam do przeczytania artykułu, w którym dowiesz się dlaczego warto posiadać własną domenę internetową i jak ją zarejestrować.

Branża gastronomiczna w mniejszych miastach również bardzo często rezygnuje z prowadzenia i pozycjonowania strony internetowej. Przyczyna jest podobna jak powyżej – właściciele barów czy restauracji w mniejszych miastach gdzie konkurencja jest niewielka bardzo często twierdzą, że strona www jest im niepotrzebna. Co jakiś czas wrzucą zdjęcie ulotki z menu na fanpage, a „od wielkiego dzwonu” zdjęcie jakiejś potrawy. Stale trafiam na frustracje klientów branży gastronomicznej, którzy mają dość scrollowania Facebooka w poszukiwaniu aktualnego menu knajpy, do której chcą się udać. Sporo z nas narzeka na mało czytelne i nieaktualizowane na stronach internetowych menu. Firmy gastro, które postawią na przyjazną użytkownikom stronę i dodatkowo wypozycjonują ją w lokalnych wynikach wyszukiwania, już na starcie wyprzedzą swoją konkurencję.

Nie wiesz czy pozycjonowanie strony będzie odpowiednie dla Twojego biznesu? Napisz, postaram się pomóc.
Bądźmy w kontakcie
konsultacje online
bądź na bieżąco, otrzymuj solidną dawkę fachowej wiedzy
newsletter
na skróty
szukasz hostingu? rekomenduję:
szukasz pracy w marketingu?
szybkie tworzenie skutecznych stron www:
w pracy towarzyszy mi kawa od:
centrum zasobów (grafiki, zdjęcia, video):
warto przeczytać:
Odtwórz wideo

Bądźmy w kontakcie

DZIĘKI ZA ZAUFANIE! :-)

Za chwilę otrzymasz e-mail z prośbą o potwierdzenie podanego adresu e-mail. Upewnij się proszę, że wiadomość nie wylądowała w folderze SPAM!
Adres nadawcy: news@towarnicki.pl .
Pozdrawiam i pozostajemy w kontakcie!

Marcin Towarnicki towarnicki.pl.

Hej! Poczekaj... z kodem rabatowym: TOWAR10 otrzymasz rabat w wysokości 10%

Ta strona wykorzystuje pliki Cookies. Szczegółowe informacje w polityce prywatności.