Marcin Towarnicki

Wybór i rejestracja domeny w 2021 roku - wszystko co musisz wiedzieć

Autor
Marcin Towarnicki
Marcin Towarnicki

Robię strony www, e-sklepy
i reklamy w internecie.

Wstęp

Po co ci domena internetowa? Gdzie najlepiej zarejestrować domenę? Jak skonfigurować domenę?

Zapraszam na merytoryczny tutorial dotyczący domen internetowych. Nie będzie to poradnik, w którym pokażę gdzie trzeba kliknąć na stronie, żeby domenę dodać do koszyka i ją opłacić, za to opowiem, u jakich rejestratorów warto rezerwować domeny, oraz o problemach, jakie możesz spotkać rejestrując domenę u danego rejestratora.

Spis treści

1. Po co ci domena internetowa?

Możesz zadać pytanie: po co mi domena internetowa, przecież mam fanpage na facebook.com i konto na Instagramie, które angażują moich klientów i to właśnie tymi kanałami się z nimi kontaktuję…

Jednak co w przypadku gdy twoje konto z jakiegoś powodu zostanie zablokowane, lub chociażby jego zasięgi będą stale obcinane? Komunikując się ze swoimi odbiorcami wyłącznie przez te kanały jesteś całkowicie uzależniony od sposobu działania i regulaminów serwisów zewnętrznych, czasami również od ich „widzi mi się”…

Dzięki własnej domenie jesteś bardziej niezależny. Fanpage na Facebook to za mało (ograniczanie zasięgów, banowanie kont administratora z byle powodu).

Jeśli rozpropagujesz swoją stronę internetową, a twoi klienci zapamiętają nazwę twojej domeny, to masz pewność, że nawet w przypadku problemów z fanpagem, twoi odbiorcy cię znajdą. Na stronie internetowej zawsze będą aktualne informacje dotyczące twojego biznesu.

Będąc abonentem domeny, dla przykładu: domenamarki.pl możesz założyć skrzynki email w tej nazwie domenowej np. kontakt@domenamarki.pl – prawda, że wygląda to dużo bardziej profesjonalnie niż takie skrzynki: domenamarki@wp.pl, domenamarki1@onet.pl itp. Dodatkowo jeśli chcesz polegać na darmowej skrzynce email np. w usłudze Gmail, to często może się okazać, że najlepsza nazwa (np. z nazwą twojej marki, twoim imieniem i nazwiskiem) jest już zajęta. Gdy masz unikalną domenę, to dopóki będziesz ją opłacać, będziesz mieć możliwość korzystania ze skrzynek mailowych w tej domenie.

2. Jaką domenę wybrać?

Prostą. Krótką. Łatwą do zapamiętania.

…i taką, która jest dostępna do rejestracji.

Masz unikalną nazwę marki, firmy? Sprawdź czy domena z tą nazwą nie jest już zajęta.

Rozszerzenia domen (końcówki)

Jaki są najlepsze? Czy warto zarejestrować domeny z tą samą nazwą, ale innymi rozszerzeniami? Na co ma wpływ rozszerzenie domeny?

Jeśli grupą docelową są Polacy – najlepiej rejestruj domenę .pl, jednak wiele domen jest już zarejestrowana. Gdy domena .pl jest już zajęta – poszukaj wśród nowych rozszerzeń (więcej o rozszerzeniach domen poniżej).

Kilka ważnych zasad przy wyborze najlepszej domeny:
  • unikaj myślników
  • unikaj przedrostków „e-„
  • jeśli nazwa zawiera polskie znaki to zarejestruj dwie wersje: z polskimi znakami i bez, przy czym stronę internetową uruchom na wersji bez polskich znaków
  • jeśli nie świadczysz usług / nie sprzedajesz produktów tylko w jednym mieście, to unikaj nazwy tego miasta w nazwie domeny
  • unikaj nazwy słowa kluczowego, na które chcesz pozycjonować swoją stronę w nazwie domeny (chociaż są wyjątki)
Domeny krajowe najlepsze na poszczególne rynki

Jeśli ofertę kierujesz tylko na rynek polski – wybierz domenę .pl (może z tym być problem, bo wiele domen jest już zajętych i trzeba być bardzo kreatywnym, żeby dorwać atrakcyjną i wolną domenę). Jeśli wszystkie domeny jakie przyszły ci do głowy są zarezerwowane – spróbuj wybrać domenę z nowoczesnymi rozszerzeniami (o tym poniżej).

Jeśli swoją ofertę kierujesz również na rynki zagraniczne, raczej unikaj strony internetowej przetłumaczonej na różne języki. Możesz pomyśleć – gość, który robi strony internetowe, namawia by zamiast jednej przetłumaczonej strony www zrobić kilka – nic dziwnego! Jednak namawiam do tego, bo po prostu pod względem biznesowym takie działanie ma dużo więcej sensu.
Wyobraźmy sobie sytuację: jesteśmy firmą produkującą schody z drewna. Mamy domenę z ofertą skierowaną do Polaków: schodydrewniane.pl. Planując ekspansję na rynek niemiecki dużo lepiej zaprezentujemy swój produkt na stronie uruchomionej w domenie: holztreppen.de aniżeli schodydrewniane.pl/de. Niemcy przyzwyczajeni do domeny narodowej .de chętniej klikną link z taką nazwą niż link z nazwą w nieznanym im języku. Jeśli chcielibyśmy pozycjonować swoją stronę na oba rynki w wyszukiwarkach Google.pl i Google.de to gwarantuję, że łatwiej byłoby osiągnąć pierwsze pozycje rozdzielając wersje językowe na dwie strony. Co prawda rozszerzenie domeny nie ma wpływu na pozycjonowanie postawionej na niej stronie czy sklepu internetowego w wyszukiwarce Google, ale takie rozdzielenie pozwoli precyzyjnie określić botom indeksującym jaka jest treść i grupa docelowa danej strony www i to właśnie dlatego ze względu na SEO warto te języki rozdzielić na różne domeny.

  • na rynek polski: .pl
  • na rynek niemiecki: .de
  • strona w języku angielskim: .com
  • na rynek brytyjski: .co.uk lub .uk
  • na rynek europejski (strona w języku angielskim) .eu
Czy rozszerzenie domeny ma wpływ na pozycjonowanie?

Nie. Końcówka domeny nie ma wpływu na późniejsze pozycjonowanie strony www w wyszukiwarce. Wypozycjonowałem wiele domen z rozszerzeniami .top / .online / .pro i innymi na pierwsze miejsca w wyszukiwarce Google.pl.

Czy zawierać słowo kluczowe w nazwie domeny?
I tak i nie… Jeśli sprzedajesz tylko jeden produkt, jedną usługę i wiesz, że nie będziesz oferować innego / innej (tak, zdarzają się takie przypadki), a do tego nazwa tej usługi / produktu jest często wyszukiwana – spróbuj znaleźć domenę z takim słowem kluczowym (najlepiej bez myślników i przedrostków). W większości przypadków jednak bardziej opłacalnym jest stworzenie unikalnej marki / nazwy firmy i promowanie tej właśnie nazwy. Zazwyczaj oferujemy różne usługi i produkty, dlaczego mamy być kojarzeni tylko z jednym z nich, tym który jest umieszczony w nazwie naszej strony www… Zapewne swoją stronę będziemy pozycjonować na wiele (czasami nawet tysiące) słów kluczowych i umieszczenie tylko jednego z nich w nazwie głównej strony www mija się z celem. Najczęściej zatem stosuję taką zasadę: Docelowa strona z unikalną nazwą marki / firmy i dodatkowe, wspomagające strony ze słowami kluczowymi w nazwie. W takim przypadku rosną nam koszty, utrzymujemy wiele domen, potrzebujemy większy serwer, ale łatwiej jest nam promować i pozycjonować stronę docelową. Dwa przykłady takiego zachowania:
  1. strona docelowa marki: explosia.pl – sklep internetowy z kawą, strony pomocnicze ze słowami kluczowymi: zielona-kawa.pl, kawarobusta.pl, kawadofirm.pl
  2. strona docelowa: sklepkominex.pl – sklep z wkładami kominowymi i kominkowymi, strony pomocnicze: nowoczesnykominek.pl, kominyprzemyslowe.pl

Omówienie powyższych zasad na konkretnych przykładach znajdziesz już niebawem w konkretnych studiach przypadków. Jeśli nie chcesz ich przegapić – zapisz się do newslettera.

bądź na bieżąco, otrzymuj solidną dawkę fachowej wiedzy
newsletter

3. Jak sprawdzić czy domena jest wolna do rejestracji?

Można by to było zrobić w miejscu gdzie chcemy zarejestrować domenę, jednak nie polecam takiego działania. Najlepszym sposobem będzie odwiedzenie strony:

whois.domaintools.com

Po wpisaniu nazwy domeny możemy sprawdzić czy jest ona dostępna do rejestracji, czy jednak już zarejestrowana i musisz poczekać, aż domena znów wróci do puli domen dostępnych lub poszukać nowej.

Zwróć uwagę, na to, że komunikat pojawiający się w przypadku domeny dostępnej do rejestracji jest nieco mylący, od razu rzuca się w oczy napis: is for sale! jakby domena była zajęta i moglibyśmy ją odkupić, lecz poniżej, mniejszymi literami mamy wyczekiwaną informację: domain is available for registration.

jak sprawdzić czy domena jest dostępna

Nie sprawdzaj domen u rejestratorów, byłem świadkiem przypadków, że domeny z mało popularną, specyficzną nazwą były sprawdzane u różnych rejestratorów, ale przy składaniu zamówienia, nie zapłacono i nie dokonano rejestracji, a następnie okazywało się, że domena nie jest już wolna i jest zaparkowana u rejestratora, gdzie nazwa była sprawdzana…

Dostępność domeny sprawdzamy na: whois.domaintools.com (interesuje nas info: domain is avaible for registration)

4. Gdzie zarejestrować domenę? Na co zwrócić uwagę przy wyborze rejestratora domeny?

Tutaj zaczynają się schody… raczej będzie to szukanie „mniejszego zła”, bo nie ma idealnego rejestratora domeny, jak również idealnego dostawcy hostingu (a już na pewno firmy, która w najlepszy sposób zapewnia obie te usługi).

Cena, czyli jak nie złapać się na "promocję"

Zewsząd atakują nas atrakcyjne oferty: „domena .pl za 1,00 zł!”. Nie polecam korzystać z promocji przy rejestracji domen (chociaż są wyjątki – w OVH do tej pory widziałem promocje bez „haczyków”).

Zazwyczaj w przypadku promocji wygląda to tak, że rejestrujemy domenę (lub wiele domen) za symboliczną złotówkę (lub nawet za darmo!), ale haczyk polega na tym, że cena przedłużenia abonamentu na domenę (po pierwszym roku) jest dużo wyższa niż u innych rejestratorów, gdzie nie ma promocji na zarejestrowanie. Można by było pomyśleć: OK! zarejestruję domenę w promocyjnej cenie i przeniosę ją do innego rejestratora i tam odnowię w niższej cenie, na kolejny rok. Niestety zapewne w regulaminie promocji będzie zapis mówiący o tym, że decydując się na promocyjną cenę zgadzasz się na to, że nie będzie można przenieść domeny do innego operatora przed pierwszym przedłużeniem abonamentu. W rezultacie zapłacisz śmiesznie mało za rejestrację domeny, ale za pierwsze przedłużenie przepłacisz nawet trzykrotnie.

bądź na bieżąco, otrzymuj solidną dawkę fachowej wiedzy
newsletter
Istotna jest cena przedłużenia domeny, a nie jej rejestracji

Rejestrując domenę zakładamy, że będziemy z niej korzystać przez dłuższy czas. Z reguły, domeny, w miarę upływu czasu stają się co raz bardziej atrakcyjne. Z kilku powodów: wiek domeny może wpływać na jej autorytet (istotny przy pozycjonowaniu), domena może stać się rozpoznawalna, strona na danej domenie może generować wiele odwiedzin. Jeśli pracujemy nad rozpoznawalnością marki, strony www (a tak na prawdę nad popularnością nazwy domenowej) to oczywiste jest, że będziemy chcieli być jej abonentem, co wiąże się z coroczną opłatą. 

RejestratorCena przedłużeniaWięcej info
OVH55,34 złCennik
Nazwa.pl147,60 złCennik
Home.pl147,60 złCennik
JCHost86,09 złCennik
Aftermarket73,74 złCennik

Stan na lipiec 2021. Ceny brutto. Aktualny cennik znajdziesz na stronie rejestratora.

Jak widać różnice cen są znaczące, szczególnie kiedy nasz biznes się rozwija i rejestrujemy i opłacamy większą ilość domen. Koszt odnowienia 10 domen w Nazwa i Home to blisko 1 500,00 złotych, a taką samą liczbę domen odnowimy w OVH za nieco ponad 550,00 złotych.

Korzystając z promocji na rejestrację domeny najprawdopodobniej przepłacisz za jej odnowienie.

Cena to nie wszystko... na co jeszcze zwrócić uwagę rejestrując domenę?
Panel do zarządzania usługami

U każdego rejestratora znajdziemy inny interfejs użytkownika, jedne z nich są bardziej przyjazne w obsłudze, inne mniej intuicyjne, a w niektórych będziemy mieli ograniczone opcje. Często firmy rejestrujące dokonują zmian (mających na celu poprawę komfortu korzystania) w panelach do zarządzania, jednak w rezultacie nawet doświadczeni klienci zaczynają się przez to w nich gubić.

W panelu OVH znajdziemy bardzo rozbudowane funkcjonalności, jest tam sporo odnośników do zarządzania usługami, których nawet nie zamówiliśmy, na prawdę można się w nim pogubić, a zdarza się też czasami tak, że niektóre elementy interfejsu są w języku francuskim…

W firmie JCHost nie będziemy mogli samodzielnie edytować serwerów DNS domeny, by to zrobić, trzeba napisać do supportu (stan na lipiec 2021), który na szczęście działa bardzo sprawnie, z tego co wiem firma JCHost ma plany by to wreszcie zmienić. Jeśli jednak brak możliwości samodzielnej edycji ustawień domeny nie jest dla ciebie problemem, to zdecydowanie polecam wykupić zarówno domenę, jak też usługę hostingową w tej firmie, mają świetne serwery dla stron www i sklepów, oraz wspaniałe wsparcie techniczne. Po więcej kliknij: jchost.pl.

U każdego rejestratora w inny sposób będziemy konfigurować domenę: podpinać ją pod serwer, edytować strefę DNS itp. Swoje domeny opłacam w 7 różnych firmach i panel każdej z nich ma plusy i minusy.

 

5. Dlaczego trzeba samodzielnie zarejestrować domenę?

Nie polecam zlecania rejestracji domeny firmie zewnętrznej (nawet mojej 😉 ). Dlaczego? Z prostego powodu – to ty masz być abonentem / abonentką domeny. Wyobraź sobie, że inna firma, mniejsza lub nawet całkiem spora, rejestruje i opłaca twoją domenę (oczywiście ty płacisz tej firmie, a oni dokonują opłaty u rejestratora). Co w przypadku, gdy taka firma niespodziewanie zakończy działalność? Myślisz, że to niemożliwe, że większe firmy nie mają takich problemów? Wpisz w Google frazę „awaria 2be.pl” i poczytaj o tym jak jedna, spora firma zniknęła z rynku praktycznie z dnia na dzień. W skrócie: była to firma oferująca hosting i rejestrację domen, jednak w wyniku zaniedbań doszło w niej do dużej awarii, przez którą ich usługi przestały działać na wiele dni. W rezultacie klienci tej firmy nie mogli przedłużyć domen, które wygasały w trakcie awarii. Przytaczając ten przykład chcę przekazać, że należy minimalizować ryzyko związane z utratą domeny. Kiedy zarejestrujesz ją na siebie, to praktycznie wszystko będzie zależało tylko od tego, czy będziesz pamiętać o opłaceniu domeny na kolejny rok. Jeszcze inny przykład: jeśli zlecisz rejestrację domeny np. firmie lub freelancerowi, który będzie dla ciebie tworzyć stronę www, a ta firma lub ten freelancer okażą się nie do końca uczciwi, to może się okazać, że gdy będziesz chcieć się z nimi rozstać (np. zmienić hosting) to mogą oni niechętnie „wydać” domenę, która jest podstawą twojego biznesu (lub po prostu chcieć ją odsprzedać za dużą kwotę). Niestety wiele razy spotkałem się z takimi przykrymi i mało uczciwymi praktykami.

Bądź abonentem / abonentką domeny twojej firmy / marki.  Minimalizuj ryzyko.

6. Wszystkie domeny zajęte! Co robić?

Co raz częściej bywa tak, że nasza idealna domena jest już zajęta. Co wtedy zrobić? To zależy… Możemy:

  1. liczyć na to, że obecny abonent przestanie opłacać domenę, a po wygaśnięciu ją przejmiemy (nie polecam)
  2. zarejestrować domenę z myślinikiem, jeśli nazwa składa się z dwóch wyrazów, lub dodać przedrostek „e-” (raczej nie polecam)
  3. zarejestrować domenę z mniej popularnym rozszerzeniem, ale za to z nazwą naszej firmy / marki, bez niepotrzebnych dodatków (raczej polecam, lecz są wyjątki)

Jak widzisz każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. Może się okazać, że odbiorcy twoich produktów / usług nie są gotowi na nowe rozszerzenia (np. osoby starsze mogą nie wiedzieć, że mamy inne rozszerzenia niż „kropka pl”). Czasami lepiej dodać nazwę miasta, a czasami nawet stworzyć nową nazwę marki. Każdy przypadek jest inny i nie ma tu jednego, uniwersalnego rozwiązania.

Nowe rozszerzenia domen

Nowe, wcale nie są takie nowe 😉 Mówi się, że są to nowe końcówki, dlatego że są one jeszcze mało popularne, jednak są one już dostępne od dłuższego czasu. Nowoczesne rozszerzenia domen mają dwie spore zalety:

  1. sporo atrakcyjnych nazw (krótkich, sugestywnych) jest jeszcze wolna do rejestracji (ale szybko się to zmienia – spieszmy się!)
  2. samo rozszerzenie jest atrakcyjne – sugestywne:
RozszerzenieSposób wykorzystania
.prodla profesjonalistów, ekspertów
.onlinechyba nie trzeba słów wyjaśnień...
.topw języku polskim - TOP - coś najlepszego, topowego
.shopidealna dla e-sklepów
.ninjajesteś prawdziwym NINJA w jakiejś dziedzinie?

Nowoczesnych rozszerzeń jest już kilkaset i zapewne będa pojawiać się nowe.

Gdzie rejestrować domeny z nowymi końcówkami?

Według mnie, najlepsze miejsce ze względu na wybór i ceny to serwis OVH.pl (stan na lipiec 2021): >>zobacz ceny wszystkich dostępnych domen w ovh.pl<<

Jakie są wady domen z nowymi rozszerzeniami?

  1. Niektórzy odbiorcy mogą się dziwić, że mamy dostępne inne końcówki poza .pl / .com itd.
  2. Niektóre ceny odnowień mogą być całkiem spore (np. .green: ok. 240,00 zł netto /rok; .hosting: ok. 1 400,00 zł netto /rok)
  3. Skrzynki mailowe, w niektórych domenach (dla przykładu .top / kontakt@domena.top) mogą mieć problem z dostarczalnością wiadomości na popularne adresy, wszystkie maile wysyłane ze skrzynek w domenie .top są blokowane przez serwery poczty @wp.pl
 
Czy warto szukać wśród nowych domen? Zdecydowanie tak, sam mam ich sporo, do tego często proponuje je swoim klientom. Oto przykłady tylko niektórych domen z nowymi końcówkami, na których uruchomiłem strony dla moich klientów:

Jak widzisz, stosuję domeny z nowoczesnymi rozszerzeniami zarówno dla dodatkowych stron tzw. landing pages, ale również jako domeny dla stron docelowych – firmowych.

7. Domeny - jeszcze kilka ważnych informacji

Temat nazw domenowych jest bardzo szeroki, w tym wpisie na pewno go nie wyczerpałem, więc pojawią się kolejne. Na koniec warto jeszcze powiedzieć o kilku istotnych sprawach.

Przeniesienie domeny

Każda domenę można przenieść do innego rejestratora (chociaż czasami nie przed pierwszym przedłużeniem – patrz: „promocje”, o których pisałem wyżej). Do przeniesienia domeny potrzebujemy kodu authinfo. U niektórych rejestratorów (szczególnie u tych gdzie cena przedłużenia jest wysoka) trzeba wydrukować i podpisać (oraz wysłać pocztą tradycyjną) wniosek o wydanie kodu do przeniesienia domeny, jednak u większości taki kod otrzymamy po utworzeniu zgłoszenia w panelu do zarządzania domeną.

Opcja na domenę .pl

Domena .pl (chyba jako jedyna) umożliwia opłacenie tzw. opcji. Opcja to prawo do pierwokupu (pierwszeństwo w zarejestrowaniu) domeny, która była zarejestrowana, ale nie została przedłużona. Opcje opłacamy tak samo jak rejestrację odnowienie (na rok). Domena .pl może mieć wyłącznie jedną opcję.

Przechwycenie domeny

Kiedy domena wygaśnie wraca do puli domen dostępnych do rejestracji. Najbardziej atrakcyjne domeny (np. potencjalnie atrakcyjne pod względem pozycjojowania) są sprawnie przechwytywane przez nowych abonentów. Można zlecić przechwycenie domeny przez niektóre serwisy (jak np. aftermarket.pl), przy czym jest to usługa patna i nie ma gwarancji skutecznego przechwycenia.

Na trzy powyższe tematy (przeniesienie, przechwycenie, opcja na domenę) pojawią się na moim blogu osobne artykuły. Jeśli nie chcesz ich przegapić – zapisz się do newslettera.

Masz pytania odnośnie rejestracji domen? Napisz, postaram się pomóc.
Bądźmy w kontakcie
konsultacje online
bądź na bieżąco, otrzymuj solidną dawkę fachowej wiedzy
newsletter
na skróty
szukasz hostingu? rekomenduję:
szukasz pracy w marketingu?
Odtwórz wideo

Bądźmy w kontakcie

DZIĘKI ZA ZAUFANIE! :-)

Za chwilę otrzymasz e-mail z prośbą o potwierdzenie podanego adresu e-mail. Upewnij się proszę, że wiadomość nie wylądowała w folderze SPAM!
Adres nadawcy: news@towarnicki.pl .
Pozdrawiam i pozostajemy w kontakcie!

Marcin Towarnicki towarnicki.pl.

Hej! Poczekaj... z kodem rabatowym: TOWAR10 otrzymasz rabat w wysokości 10%

Ta strona wykorzystuje pliki Cookies.