Pozycjonowanie stron - podstawy, które musisz znać

Autor
Picture of Marcin Towarnicki
Marcin Towarnicki

Robię strony www, e-sklepy
i reklamy w internecie.

Pozycjonowanie stron - na czym polega?

Pozycjonowanie strony internetowej to czynności mające sprawić by pojawiła się ona na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwarki internetowej. Kiedy mówimy o wyszukiwarce internetowej to najczęściej myślimy o wyszukiwarce Google, która wśród polskich użytkowników internetu wiedzie prym. Według statcounter.com, w marcu 2022 wyszukiwarkę Google używało ponad 96% użytkowników (źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland). Pisząc ten artykuł będę utożsamiał pozycjonowanie stron z pozycjonowaniem w wyszukiwarce Google.
Spis treści

Podstawowe zagadnienia przy pozycjonowaniu stron

W celu lepszego zrozumienia procesu pozycjonowania stron internetowych zacznijmy od słowniczka z wyjaśnieniem najistotniejszych pojęć.

wyniki wyszukiwania
tzw. SERP – Search Engine Result Page – jest to strona, na której widzimy wyniki wyszukiwania po wpisaniu zapytania. Wyniki wyszukiwania zawierają tzw. wyniki organiczne, oraz reklamy w różnych formatach. Pozycjonując strony chcemy znaleźć się jak najwyżej w wynikach organicznych.
algorytm wyszukiwarki
sposób, w jaki wyszukiwarka ocenia strony i układa ranking stron jaki widzimy w SERP, algorytm jest skomplikowany (wpływ na ranking w wynikach wyszukiwania ma wiele czynników i nie jest jawny – Google nie zdradza jaką wagę mają poszczególne czynniki, choć doświadczeni pozycjonerzy, dzięki wieloletniemu testowaniu różnych metod mogą określić, które czynniki mają największy wpływ na pozycje)
słowa (frazy) kluczowe
to, co wpisujemy „szukając w Google”, mogą to być pojedyncze słowa lub też złożone frazy, dzięki rozmaitym narzędziom możemy sprawdzać jak często wpisywane są w wyszukiwarce dane zapytania. Mogą to być frazy krótkie i ogólne, ale także bardziej szczegółowe zapytania.
optymalizacja strony
czynności, które podejmujemy by algorytm wyszukiwarki ocenił naszą stronę jako najbardziej odpowiednią do pokazania na wysokich pozycjach po wpisaniu danego zapytania
indeksowanie i boty indeksujące
indeksowanie to umieszczenie w indeksie stron dostępnych w wyszukiwarce, odbywa się ono przez skanowanie stron za pomocą botów indeksujących zwanych także Googlebotami. Możemy samodzielnie, poprzez narzędzia Google zgłaszać strony do zaindeksowania, ale w głównej mierze odbywa się to dzięki „wędrującym” po internecie Googlebotom
wskazówki dla webmasterów
lista wytycznych, jakie powinna spełniać strona www, by dobrze pozycjonowała się w wynikach wyszukiwania, można je przeczytać tutaj: https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/webmaster-guidelines
mapa witryny
plik, który zawiera informacje o treściach na stronie internetowej (o jej podstronach, multimediach etc.), który najczęściej ma format pliku XML i często jest generowany automatycznie, plik pomaga Googlebotom zaindeksować wszystkie podstrony witryny, które powinny znaleźć się w wynikach wyszukiwania
GSC – Google Search Console
usługa Google dla właścicieli i administratorów stron www, dzięki której możemy zbadać stan indeksowania strony www, jej skuteczność w wyszukiwarce (ilość wyświetleń i kliknięć z wyników wyszukiwania) oraz inne rzeczy przydatne podczas pozycjonowania stron

Etapy działania podczas pozycjonowania stron

Pozycjonowanie stron to zabiegi, które mają sprawić, że strony internetowe będą znajdować się na pierwszych pozycjach zwracanych wyników wyszukiwania. Jest to szereg czynności, na które składają się działania wewnątrz strony www (działania onsite), oraz czynności zewnętrzne (działania offsite).

Od czego zacząć pozycjonowanie strony?

Powinniśmy zacząć od uruchomienia porządnej strony internetowej. Może określenie „porządna strona internetowa” jest zbyt ogólne i trąci dyletanctwem, ale tak naprawdę wszystko się do tego sprowadza. Strona musi być wysokiej jakości – zaplanowana z myślą o użytkowniku i jego potrzebach. Strona internetowa musi być czytelna, wygodna w użyciu, szybko wczytywać się na każdym urządzeniu, oraz oferować użytkownikowi wysokiej jakości treści. Następnie treści i kod strony powinny być zoptymalizowane pod frazy kluczowe, po wpisaniu których strona powinna wyświetlać się wysoko w wyszukiwarce. Doświadczony pozycjoner, kiedy dostanie zlecenie pozycjonowania strony bardzo niskiej jakości, nie powinien podejmować się pozycjonowania. Po pierwsze będzie to bardzo trudne i ryzyko niepowodzenia będzie wysokie, a po drugie nawet gdy uda się jakimś cudem wypozycjonować stronę na chociażby mało popularne słowa kluczowe i internauci zaczną odwiedzać stronę, to i tak po wejściu na nią będą zawiedzeni, nie skorzystają z usług, nie kupią produktów, nie staną się stałymi czytelnikami bloga.

Optymalizacja strony internetowej w procesie pozycjonowania
Optymalizacja strony to podstawowe działania onsite, które należy bezwzględnie wykonać na początku pozycjonowania. Na tym blogu pojawią się wpisy omawiające poszczególne obszary optymalizacji strony internetowej, a w tym miejscu tylko je wskażę i ogólnie omówię.
  1. Optymalizacja treści
  2. Hasło „content is a king!” znów (jak kilka lat temu) staje się bardzo aktualne. Google lubi treści, co swoją drogą jest pułapką, bo jest ich tak wiele, że występują problemy z indeksowaniem („moce przerobowe” Googlebotów nie są nieograniczone), oraz co raz częściej napotykamy całą masę nieprzydatnego bełkotu i treści najniższej jakości. Dla przykładu wystarczy wpisać w wyszukiwarkę „czy dzisiaj jest niedziela handlowa” i sprawdzić treści na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Zoptymalizowana treść to taka, która przede wszystkim ma merytoryczną wartość dla użytkownika, ale też taka, w której występują słowa kluczowe. Treści powinny być opakowane semantycznym HTML, powinny zawierać się w logicznej strukturze (nagłówki, wypunktowania, listy definicji itp.). Również grafiki i fotografie (które też są treścią) powinny być zaopatrzone w atrybuty ALT. Ważne jest również by cała treść strony miała logiczną strukturę (np. dobrze ułożone „drzewo” kategorii produktów w sklepie internetowym). Zarówno użytkownicy jak też roboty indeksujące nie powinny się „gubić” przeglądając naszą stronę www. Tak jak wcześniej wspomniałem – do sposobów optymalizacji witryny www w procesie pozycjonowania stron będę na tym blogu wracał, dlatego zapraszam do zapisania się do newslettera.
  3. Odpowiednie meta – tagi
  4. Znaczniki meta-title i meta-description powinny być unikalne w ramach poszczególnych podstron, oraz odpowiadać zawartym na tych podstronach treściom. Powinny zawierać słowa kluczowe, ale przy uwzględnieniu, że piszemy je po to by zachęcić użytkownika do kliknięcia i wejścia na naszą stronę z wyników wyszukiwania. Oba te znaczniki są sugestią dla algorytmu Google, co ma wyświetlać w SERP, kiedy nasza strona pojawi się już w wynikach wyszukiwania (i najczęściej tak się dzieje, choć nie zawsze, bo Google może dobrać inne treści).
  5. Uporządkowane i logiczne linkowanie wewnętrzne
  6. To nawiązanie do uporządkowanej i czytelnej struktury treści, o której wspominałem wyżej. Powinniśmy ułatwić użytkownikom (i Googlebotom) nawigację po naszej stronie. Linki wewnętrzne, opatrzone odpowiednimi słowami kluczowymi powinny wskazywać logiczną strukturę treści na stronie www.
  7. Optymalizacja wczytywania strony i responsywność
  8. W roku 2021 Google ogłosiło, że podczas układania rankingu będą brane pod uwagę Core Web Vitals czyli tzw. podstawowe czynniki internetowe / podstawowe czynniki witryny, a wcześniej przecież mieliśmy już do czynienia z  zasadą mobile friendly. Wymienione wskaźniki mają sprawiać, że doświadczenia użytkowników na stronach www będa jak najlepsze. Strony mają się szybko ładować, być czytelne (np. bez całoekranowych reklam, czy uciążliwych pop-upów), wygodne w użytkowaniu, bezpieczne.
nie przegap przykładów działań w procesie pozycjonowania stron
newsletter
Linkowanie w procesie pozycjonowania strony internetowej

Ilość i jakość linków (odnośników) prowadzących do pozycjonowanej strony to jeden z najistotniejszych czynników mających wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce. Linki możemy podzielić według kilku kategorii. Pierwszy podział ze względu na oznaczenie linku dla botów, tutaj możemy podzielić odnośniki na te z atrybutem nofollow / sponsored i te z atrybutem dofollow. W wielkim uproszczeniu: te pierwsze miały nie przekazywać „mocy pozycjonującej”, a te drugie miały mieć właśnie wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Kolejny podział to na linki brandowe (z nazwą domeny: np. towarnicki.pl) lub „ściśle dopasowane” (ze słowem kluczowym: jak wybrać domenę).

Dobre linki zdobywa się coraz trudniej i drożej. Można próbować zdobywać linki organicznie – licząc na to, że klienci, odwiedzający naszą stronę zaczną do niej linkować na forach, blogach, czy swoich stronach, ale w wielu branżach będzie to niewystarczające. Musimy zdobywać odnośniki, w różny sposób i opieranie się wyłącznie na darmowych opcjach, prawdopodobnie nie wypozycjonuje strony w wyszukiwarce.

Jak sprawdzić, które linki będą miały wpływ na pozycjonowanie strony?

Skuteczne linki są nazywane mocnymi linkami, tylko jak je odróżnić od tych małowartościowych? W dużym uproszczeniu mocne linki pochodzą z mocnych domen – czyli takich, które mają dobrą reputację i do których prowadzi sporo linków z innych domen o dobrej reputacji.

Czy pozycjonowanie stron jest łatwe?

Na wiele pytań w tym artykule odpowiem: „to zależy”. To czy pozycjonowanie strony internetowej będzie łatwe zależy przede wszystkim (ale nie tylko) od siły konkurencji w wynikach organicznych. Pisząc o sile konkurencji mam namyśli to jak mocno pozycjonowane są strony internetowe, które teraz pojawiają się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania i jak dużo widać pozycjonowanych witryn na kolejnych stronach wyników wyszukiwania. Często konkurencyjność w ramach pozycjonowania stron utożsamiana jest z konkurencją w branży / na rynku, ale musimy wiedzieć, że te rzeczy czasami nie idą w parze. Bywają sytuacje, że konkurencja w branży jest na bardzo wysokim poziomie, jednak w wyszukiwarce konkurencja jest znikoma (mało firm ma swoje strony www, które są pozycjonowane), bywa też na odwrót – branża wydaje się niszowa, a konkurencja w SERP jest ogromna, bo oprócz firmowych stron www są tam wielkie serwisy (agregatory), poczytne blogi i masa innych stron, które biją się o pierwsze pozycje w wyszukiwarce.

Pandemia koronawirusa mocno przyspieszyła rozwój firm w internecie. Sporo przedsiębiorstw wreszcie założyło firmową stronę internetową, powstało mnóstwo nowych sklepów internetowych. Co raz więcej stron i sklepów walczy o pierwsze pozycje w wyszukiwarce, więc trend jest taki, że wszędzie konkurencja jest mocniejsza, a pozycjonowanie stron trudniejsze.

Jak sprawdzić jak dużą konkurencję w wynikach wyszukiwania będzie miała pozycjonowana strona?

To jest temat na osobny i obszerny wpis, ale postaram się to zagadnienie po krótce przybliżyć. Jest kilka czynników, które pomogą nam oszacować poziom konkurencji w wynikach wyszukiwania.

Analiza poszczególnych domen, które wyświetlają się na pierwszych pozycjach, analiza powinna obejmować:
– profil linków – ile linków pozycjonujących prowadzi do strony www i z jakich stron one pochodzą
– czy pozycjonowane strony są zoptymalizowane pod kątem fraz kluczowych (czy treść i kod strony jest optymalny dla danych zapytań)
ilość reklam w wynikach wyszukiwania (jeśli jest ich dużo, to świadczy to, że konkurencja w wynikach też będzie znaczna)
ilość zwróconych wyników – ten czynnik może być mylący i trzeba mieć duże doświadczenie w analizie SERP żeby stwierdzić czy ilość zwracanych wyników wpływa na konkurencyjność

bądź na bieżąco, otrzymuj solidną dawkę fachowej wiedzy
newsletter

Reputacja domeny a pozycjonowanie strony internetowej

Reputacja, inaczej mówiąc siła domeny, ma znaczny wpływ na to jakie efekty pozycjonowania i jak szybko osiągniemy. Na reputację domeny wpływ mają takie czynniki jak: wiek domeny, linki prowadzące do domeny (ile i skąd). Im większa siła domeny tym łatwiej wypozycjonować ją w wyszukiwarkach. Świeże, nowo zarejestrowane domeny mają zerową reputację. Może się zdarzyć też tak, że domena ma słabą reputację, bo np. była na niej niedozwolona przez wyszukiwarkę treść, lub wpadła w filtr algorytmiczny z powodu prowadzącej do niej ogromnej ilości linków najniższej jakości.

Czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie? Czy słowo kluczowe w nazwie domeny ma wpływ na miejsce w wyszukiwarce? Odpowiedź na te i inne istotne pytania związane z rejestracją domeny znajdziesz w artykule: Jak wybrać i zarejestrować domenę.

Jak mierzyć efekty pozycjonowania stron?

Biorąc pod uwagę to jaki cel nam przyświecał, możemy w różny sposób mierzyć efekty pozycjonowania. Podstawowym sposobem jest monitoring SERP, a w zasadzie monitoring pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Do wyboru mamy wiele usług monitoringu pozycji w wyszukiwarce, wszystkie warte uwagi są płatne, ale nie są bardzo drogie. Roboty programów monitorujących wyniki wyszukiwania raz dziennie sprawdzają na jakiej pozycji znajduje się pozycjonowana strona po wpisaniu danej frazy kluczowej. Trzeba jednak mieć świadomość, że wyniki wyszukiwania mogą się różnić w różnych lokalizacjach (decyduje lokalizacja komputera odpytującego wyszukiwarkę – w najlepszych programach możemy wybrać lokalizację), oraz mogą być różne o różnych porach dnia i nocy (Google już dawno oświadczało, że wyniki SERP są „płynne” i mogą zmieniać się w krótkim czasie).

Innym sposobem jest analiza narzędzi Google Analytics (do monitorowania ruchu w witrynie) i Google Search Console (gdzie mamy wprost pokazane po jakich zapytaniach użytkownicy znajdują naszą stronę w wynikach wyszukiwania i po jakich zapytaniach na nią wchodzą). W GA możemy precyzyjnie filtrować statystyki odwiedzin tak by poznać wyłącznie odwiedziny z wyników organicznych (również pomijając nasze własne odwiedziny czy odwiedziny botów).

google analytics w pozycjonowaniu stron

Kolejnym sposobem jest po prostu mierzenie efektów biznesowych. Jeśli nie prowadzimy hobbystycznego bloga, a firmową stronę internetową lub sklep internetowy i zależy nam na konwersji, czyli efekcie w postaci telefonów, wiadomości email, sprzedaży naszych usług i produktów to właśnie monitorowanie poziomu konwersji jest świetnym sposobem na to czy pozycjonowanie strony się opłaca.

bądź na bieżąco, otrzymuj solidną dawkę fachowej wiedzy
newsletter

Czy pozycjonowanie stron się opłaca?

Pozycjonowanie stron to inwestycja i jak zdecydowana większość inwestycji związana jest z ryzykiem. Pozycjonowanie to proces, efekty pozycjonowania strony nie przychodzą po miesiącu czy dwóch, lecz znacznie później, choć są wyjątki jeśli trafimy na niszę. Dodatkowo, nie da się zagwarantować efektów pozycjonowania, można oszacować jak szybko uda się wypozycjonować stronę na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, jednak pewności nigdy nie mamy. Możemy trafić na update algorytmu wyszukiwarki (który mocno namiesza w wynikach wyszukiwania), konkurencja też stale się powiększa, dlatego w pozycjonowaniu stron nic nie jest pewne.

Jak szybko inwestycja w pozycjonowanie strony zacznie się zwracać? To zależy… Bywa tak, że konkurencja jest niszowa i szybko osiągamy efekty w ramach pozycjonowania strony, ale są takie branże, gdzie konkurencja w wynikach wyszukiwania jest zaporowa i w takim przypadku osiągnięcie pierwszej strony wyników wyszukiwania może trwać kilkanaście miesięcy.

Kilka akapitów wyżej napisałem, że pozycjonowanie należy zacząć od uruchomienia porządnej strony www. Jest to bardzo istotne, bo nie tylko wspomoże proces pozycjonowania, ale także gdybyśmy mieli stronę niskiej jakości, to nawet gdyby udało nam się ją wypozycjonować, to wzmożony ruch na stronie nie konwertowałby w zapytania, telefony czy zakupy naszych towarów i usług.

Pozycjonowanie stron - podsumowanie

Jak widzisz, temat pozycjonowania stron jest dość skomplikowany i złożony. To, czy odniesiemy założony efekt dzięki pozycjonowaniu strony będzie zależeć od wielu czynników (nie tylko od tego czy będziemy mieć pierwszą pozycję na liście wyników).

Pozycjonowanie to długotrwały proces, którego rezultatów nikt nie może zagwarantować ze stuprocentową pewnością.  Pozycjonowanie strony to inwestycja związana z ryzykiem.

Masz pytania odnośnie pozycjonowania stron? Napisz, postaram się pomóc.
Bądźmy w kontakcie
konsultacje online
bądź na bieżąco, otrzymuj solidną dawkę fachowej wiedzy
newsletter
na skróty
szukasz hostingu? rekomenduję:
szukasz pracy w marketingu?
szybkie tworzenie skutecznych stron www:
w pracy towarzyszy mi kawa od:
centrum zasobów (grafiki, zdjęcia, video):
warto przeczytać:

Bądźmy w kontakcie

DZIĘKI ZA ZAUFANIE! :-)

Za chwilę otrzymasz e-mail z prośbą o potwierdzenie podanego adresu e-mail. Upewnij się proszę, że wiadomość nie wylądowała w folderze SPAM!
Adres nadawcy: news@towarnicki.pl .
Pozdrawiam i pozostajemy w kontakcie!

Marcin Towarnicki towarnicki.pl.

Hej! Poczekaj... z kodem rabatowym: TOWAR10 otrzymasz rabat w wysokości 10%

Ta strona wykorzystuje pliki Cookies. Szczegółowe informacje w polityce prywatności.